Co je to Design systém a proč je dobré na něm začít pracovat?

01. Nov, 2023

Jak zahnat chaos ve světě designu? 

Design systém je strategický přístup k tvorbě a správě designových prvků, který slouží k zajištění konzistentní a efektivní prezentace značky nebo produktu napříč různými kanály a platformami. Jedná se o komplexní soubor pravidel, vzorů, komponent a návodů, které umožňují designérům a marketérům vytvářet koherentní a přesné vizuální zážitky pro uživatele. 
 


Proč je Design systém důležitý? 


Konzistence a identita značky 

Jedním z hlavních důvodů je zachování konzistence vizuální identity značky. Definování jednotného stylu, barev, typografie a dalších designových prvků pomáhá vytvořit silnou a snadno rozpoznatelnou identitu značky. Konzistentní prezentace značky vede k budování důvěry a loajality u zákazníků. 
 

Efektivní a rychlá tvorba obsahu 

Design systém zjednodušuje proces tvorby obsahu. S pečlivě vytvořenými šablonami a komponentami mohou designéři a marketéři rychle a efektivně vytvářet nový obsah bez nutnosti opakovaného návrhu. To umožňuje rychle reagovat na aktuální události a trendy. 
 

Lepší spolupráce a komunikace 

Design systém usnadňuje spolupráci mezi designéry, vývojáři a dalšími členy týmu. Všichni pracují s jednotnými pravidly a komponenty, což vede k lepšímu porozumění a sdílení informací. To snižuje riziko nedorozumění a zabraňuje vzniku nekonzistentního obsahu.
 

 

Snížení časových a finančních nákladů 

Investice do Design systému může na první pohled působit jako nákladná záležitost. Nicméně dlouhodobě přináší úsporu času i peněz. Snížení časové náročnosti tvorby obsahu a minimalizace chyb při implementaci, vede ke snížení nákladů na redesign a údržbu. 
 

Flexibilita a rozšiřitelnost 

Design systém je flexibilní a rozšiřitelný. Může se přizpůsobit novým potřebám značky nebo novým tržním trendům. To umožňuje růst a rozvoj značky bez nutnosti začínat od nuly. 
 

Jak začít pracovat na Design systému? 
 

Definujte vizuální identitu značky

Stanovte si jasná pravidla pro barvy, typografii, loga a další designové prvky. Zajistěte, aby tato pravidla reflektovala hodnoty a poslání vaší značky. 
 


Vytvořte knihovnu komponent

Vytvořte knihovnu designových komponent, které mohou designéři a vývojáři snadno používat pro tvorbu nového obsahu. Zahrňte do ní např. tlačítka, ikony, formuláře a další často využívané prvky. 
 


Komunikujte a implementujte Design systém

Zajistěte, aby všichni členové týmu byli informováni o Design systému a jeho používání. Zavedení nových pravidel a komponent může vyžadovat trénink a podporu. 
 

Průběžná optimalizace

Design systém není statický, proto ho pravidelně optimalizujte i aktualizujte podle potřeb, a na základě zpětné vazby od uživatelů. Sledujte trendy a technologické inovace a přizpůsobujte Design systém novým výzvám. 
 

Příklady z praxe 
 

Proč nezačínat rovnou tvořit design systém

Tvorba design systému stojí spoustu času a energie, kterou je v rané fázi lepší přesunout spíše k samotnému produktu a soustředit se na něj a vaši kreativitu. Je také dobré zvážit, jestli design systém doopravdy potřebujete, pokud máte malý projekt, kde není zapotřebí tolik komponent je lepší si vytvořit jen style guide. 

 

Co dělat, pokud tvořím poprvé design systém

Nejlepší je samozřejmě spolupracovat s někým, kdo už podobnou zkušenost má. Pokud však nikdo takový není je dobré si projít velké design systémy, které jsou zdarma dostupné a také mají často dokumentaci, kde je vše hezky vysvětleno. Z nich získáte občas i mnohem více než jen jak stavět design systém. 
 


Neustálý rozvoj

Bohužel nejde vytvořit dokonalý systém, který by odolal napříč časem. Je potřeba jej neustále rozvíjet a přizpůsobovat produktu a všem jeho požadavkům. Jak bude váš design systém růst je možné, že budete potřebovat designera a později celý tým na jeho údržbu a další rozvoj. 


Nepřestávejte se učit

Nejlepší je samozřejmě spolupracovat s někým, kdo už podobnou zkušenost má. Pokud však nikdo takový není je dobré si projít velké design systémy, které jsou zdarma dostupné a také mají často dokumentaci, kde je vše hezky vysvětleno. Z nich získáte občas i mnohem více než jen jak stavět design systém.
 


Jaké značky mají skvěle vyladěný design systém? 

Mrkněte například na:  

Airbnb https://airbnb.design/building-a-visual-language/  

Uber https://base.uber.com/6d2425e9f/p/93825b-welcome-to-base 

Google https://m3.material.io/ 

Microsoft https://fluent2.microsoft.design/ 

IBM https://carbondesignsystem.com/ 

Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.